m

Šį lapkričio sekmadienį norime su jumis kartu prisiminti kompaniją, kuri yra viena iš svarbiausių kapitalizmo aušros įrodymų. XX amžiuje pasaulinės svarbos, tačiau jau nebeegzistuojančių prekės ženklų, mes, ko gero, jau niekada nepamiršime. Šio amžiaus pradžioje stiprų pagrindą įgavusi rinkodara, padarė gana didelę įtaką kompanijų prekės ženklų išsaugojimui kaip istorinei ir kultūrinei atminčiai. Tokiems nebeegzistuojantiems prekės ženklams, kaip pavyzdžiui, „Pan Am“, mes jaučiame nebylią pagarbą, ne vien dėl to, kad jie pasaulyje išdrįso padaryti kažką pirmieji, bet ir dėl to, kad tapo atpažįstami beveik bet kuriame pasaulio kampelyje. Būti pirmam technologiniame procese, gretinant tai su naudinga verslo idėja tampa vis sunkiau, tad prisiminti istorines rinkos dalyvių sėkmes ir nesėkmes visada smalsu.

Kompaniją, kurią norime prisiminti, neabejotinai yra girdėję ekonomiką ar verslą studijavę žmonės, tačiau ji tokia sena, jog jos pavadinimą dažniau linksniuoja istorijos, o ne ekonomikos dėstytojai. Kita vertus, filmų trilogijos „Ocean's Trilogy“ gerbėjai ją tikrai atsimins, nes antroje trilogijos dalyje, šios kompanijos sutartį norėjo pavogti Brado Pitto bei Džordžo Klunio veikėjai iš Amsterdame gyvenančio paslaptingo bibliofilo.

Olandų Rytų Indijos bendrovė (oland. Vereenigde Oostindische Compagnie; VOC) yra pirmoji kompanija išleidusi savo akcijų emisiją, o taip pat ji yra tituluojama kaip pirmoji pasaulyje tarptautinė kompanija. VOC susikūrė 1602-aisiais metais ir gyvavo beveik 200 metų, iki pat 1795-ųjų. Tiek ilgai išlikti padėjo kūrybingas Europos protėvių požiūris į kolonijas. Nyderlandai nusprendė kolonizuoti Pietryčių Azijos regiono miestus ir sukurti prekybos prieskoniais sistemą tarp Azijos ir Vakarų Europos, taip siekdami visapusiškai monopolizuoti rinką. VOC gavusi itin dideles subsidijas iš Nyderlandų valstybės, šioje rinkoje nukonkuravo Portugaliją bei Didžiąją Britaniją, tačiau atsiradus naujiems prekybos keliams iš atrastų žemynų - Pietų ir Šiaurės Amerikos, ilgainiui prieskonių poreikis iš Azijos traukėsi. XVII ir XVIII a. buvo VOC klestėjimo amžiai.

Be prieskonių, europiečius žavėjo ir kitos prekės iš Azijos, ypač kiniškas porcelianas. Porcelianas, ilgą laiką, buvo prestižo ir statuso simbolis, tačiau europietiškas porcelianas nepasižymėjo tvirtumu. Kiniško porceliano gamybos technologija buvo ypatinga tuo, jog keramikos mišinio apdirbimo temperatūra buvo nuo 1200 °C iki 1400 °C. Tokia kaitra suteikė dirbiniams tvirtumo ir baltumo savybių. Ypatingai geidžiamas buvo mėlynasis porcelianas. Mėlyną glazūrą kinai išgaudavo sumaišydami kobaltą su vandeniu, o išgautais dažais dekoruodavo dirbinius. Kinai stengėsi įtikti Europos rinkai savo dirbiniuose neretai atvaizduodami Europos istorijos įvykius, tačiau pats rytietiškas stilius ir jo atmainos išliko atpažįstamos. Nors Europoje buvo nuolat mėginama atkartoti porceliano gamybos meną, ši mėlyna, nenublunkanti spalva, buvo ilgą laiką neįmenama mįslė Europos meistrams.
VOC žlugo nuo nuolatinių karų su anglais, augančios konkurencijos (English East India company, Swedish East India Company), o kai kurie šaltiniai teigia, jog kompanijos gyvavimo pabaigoje, jos viduje suvešėjo korupcija.
Viename iš artefaktų nuotraukų nesunkiai galite pamatyti Olandų Rytų Indijos bendrovės logotipą. Ar pavyko jums jį rasti?
----------------------------------------------------------
Nuotraukų autorius: Gintaras Lubys

Artefaktai priklauso ACM (Asian Civilisations Museum). Originalai.

Singapūras, 2019 rugsėjis

Gintaras Lubys, VU SIF valdybos narys

 

2019-09-31 džiugiai pranešame, jog nuo šiol VU SIF turi naują partnerį - Lietuvos bankas. Tikimės sėkmingo bendradarbiavimo ir aktyvaus prasmingų idėjų įgyvendinimo drauge! 

Spalio 19-20 dienomis VU SIF komanda dalyvavo Vilniaus universiteto Verslo mokykla organizuotame Edtech Hackathon. Nepaisant to, jog prizinės vietos nepavyko iškovoti, komanda patyrė daug gerų įspūdžių ir susidūrė su naujais iššūkiais. Tai buvo naudingas savaitgalis kurio metu galėjome išbandyti komandinio darbo gebėjimus. Dėkojame Verslo Mokyklai už suteiktą galimybę dalyvauti projekte.

2019-09-15 vyko seminaras, kurio metu „Girteka Logistics“ investicijų valdytojas Karolis Kybartas pasidalino savo įžvalgomis apie investavimą. Renginio metu buvo kalbama apie pagrindines investavimo taisykles ir dažniausias pradedančiųjų investuotojų klaidas. Tikimės, jog seminaras buvo informatyvus! Norime padėkoti Karoliui ir visiems atvykusiems už dalyvavimą.